Telefon   +48 692 705 737

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jakie są najczęstsze przypadki awarii samochodu w trasie?

Samochód unieruchomiony w samym środku trasy to jeden z najbardziej uciążliwych problemów kierowców. W takiej sytuacji nie tylko bowiem zmuszeni jesteśmy oczekiwać na dojazd serwisu mobilnego, ale też stwarzamy zagrożenie dla innych użytkowników jezdni. Jakiego rodzaju awarie na drodze przytrafiają się nam najczęściej?

Najczęściej występujące usterki samochodu w trasie

Nawet najnowocześniejszy i najbardziej zadbany samochód może doznać usterki w samym środku trasy. Awaria podczas jazdy oznacza dla nas spóźnienie i konieczność zmiany planów – a niekiedy nawet i ich całkowite odwołanie. Do najczęstszych problemów, które mogą przydarzyć się nam podczas podróży samochodem, należą:

  • Awaria silnika – problem ten może wynikać z różnych przyczyn, np. awarii turbiny czy zatarcia paska rozrządu. Jeżeli chcemy go uniknąć, uważnie obserwujmy zachowanie naszej maszyny – sygnały, które powinny nas zaniepokoić, to m.in. spadek mocy, obniżony poziom oleju czy hałasująca turbina. Prawdopodobieństwo awarii w drodze zmniejszymy również dzięki systematycznej wymianie i kontroli oleju. W przypadku poważnego uszkodzenia koniecznie skorzystajmy z usług firmy oferującej serwis mobilny.
  • Przegrzanie silnika – może wynikać z jego nadmiernego obciążenia. Jeżeli zaobserwujemy wyciek płynu z chłodnicy czy alarmujący poziom temperatury silnika, powinniśmy natychmiast się zatrzymać. Możemy tymczasowo załagodzić problem, chłodząc silnik i w razie konieczności uzupełniając płyn chłodzący. Pamiętajmy jednak, że taki problem zawsze musi zostać skontrolowany przez specjalistę – może bowiem nie tylko świadczyć o poważniejszej usterce, lecz nawet przyczynić się do powstania innych problemów podczas jazdy.
  • Awaria hamulców – należy do najczęstszych i zarazem najbardziej niebezpiecznych usterek. Może być wynikiem uszkodzenia przewodów hamulcowych, awarii klocków lub nawet zagotowania płynu hamulcowego. Choć możemy próbować sobie z tym radzić, kontrolując poziom płynu hamulcowego czy hamując silnikiem w określonych sytuacjach, problem zdecydowanie musi zostać zbadany przez specjalistę.
  • Przepalenie bezpiecznika – w niektórych sytuacjach (np. przepalenie bezpiecznika świateł po zmroku) może całkowicie unieruchomić nas na trasie. Jeżeli jednak awaria nastąpiła w pobliżu stacji benzynowej, mamy szansę dokupić w niej nowe bezpieczniki.
  • Przebicie opony – zdecydowanie jeden z najczęstszych problemów na drodze. Niestety, poza wożeniem ze sobą klucza do kół podnośnika oraz koła zapasowego o odpowiednio wysokim ciśnieniu nie mamy jak zabezpieczyć się na tę okoliczność.
  • Zapieczenie koła – problem, na który możemy się natknąć podczas próby wymiany uszkodzonej opony. Jeżeli mimo odkręcenia wszystkich śrub koło nadal nie daje się zdjąć, możemy spróbować ustabilizować pojazd na podnośniku i spróbować samodzielnie sobie z tym poradzić. W tym celu nasmarujmy miejsce, w którym piasta łączy się z otworem centrującym, a po kilku minutach zacznijmy uderzać o rant felgi, co jakiś czas zmieniając miejsce uderzenia. Jeżeli czynność ta nie odniesie skutku, zaprzestańmy jej, by nie uszkodzić felgi, i skontaktujmy się z firmą oferującą mobilne usługi wulkanizacyjne.
  • Awaria układu elektrycznego – może mieć wieloraką postać, np. rozładowanego akumulatora czy spięć występujących w instalacji. By uchronić się przed takimi usterkami, dbajmy o akumulator i wymieniajmy go w miarę potrzeby. Uszkodzeniom, które nie wynikają ze złego stanu akumulatora, niestety nie zawsze da się zapobiec. By je wyeliminować, skorzystajmy z pomocy fachowca.
  • Awaria sprzęgła – nierzadko narażamy się na nią przez własną nieostrożność, np. w wyniku częstego ruszania czy manewrowania na półsprzęgle. Ponieważ usterka ta stwarza znaczne zagrożenie, wszelkie podejrzenia co do jej wystąpienia powinny skłonić nas do kontaktu z warsztatem samochodowym.